CODES SYMBOLIKA

CODES SYMBOLIKA

Projektowanie – logo firmowe

Unikalne logo firmowe. Daj się zauważyć!

Do budowania wysokiej świadomości marki niezbędne jest unikalne i wyróżniające logo firmowe. To właśnie dzięki niemu klienci mogą odróżnić produkty naszej firmy od konkurencji. Dzięki prezentacji logo rośnie znajomość oferty. Aby logo spełniały swoje funkcje, muszą być odpowiednio zaprojektowane.

Dobrze zaprojektowane logo firmowe powinno być zgodne ze strategią wizerunkową firmy. Znaczy to, że logo firmowe powinno prezentować pozycję oraz aspiracje firmy. Logo firmowe powinno także identyfikować przedsiębiorstwo i jego działalność. Inaczej wyglądają logotypy firm z branży medycznej, inaczej prezentują się firmy budowlane a jeszcze innej symboliki używa branża telekomunikacyjna. Czy to znak graficzny, logotyp czy logoznak poprzez swój styl i charakter musi oddawać tożsamość firmy. Nie można przecież zapominać o kontekście, czyli kulturze branży, w której działa spółka.

Z drugiej zaś strony, nie chodzi o to aby być podobnym do firm konkurencyjnych. Wszystkim zależy na wyróżnieniu, a nie upodobnianiu. Wtedy dopiero możemy skutecznie prezentować nasze atuty i wartości ofert. Dopiero gdy zestawimy logo firmowe z symbolami konkurencji widać czy jest ono wyróżniające i czy prezentuje się lepiej. Jeżeli tak nie jest, warto pomyśleć o stylizacji i odświeżeniu wizerunku graficznego firmy. Słaby system identyfikacji wpływa na skuteczność działań marketingowych i nie wspiera firmy w działaniach handlowych. Dobre logo działa jak sprzedawca, atrakcyjnie prezentuje ofertę firmy.

Oceniając logo firmowe warto zadać sobie następujące pytania:

  • Czy logo ułatwia firmie budowanie wizerunku, czy jest silne i wyróżniające?
  • Czy logo firmowe prezentuje pozycję firmy?
  • Czy logo firmowe informuje czym się zajmujemy, co wyjątkowego prezentujemy?
  • Czy logo firmowe łatwo jest umieścić na elementach identyfikacji i czy efektownie się na nich prezentuje?

Przy projektowaniu identyfikacji firmy ważne jest, aby logo firmowe było spójnie prezentowane na wszystkich elementach. Szkoda aby klienci nie rozpoznawali naszej firmy, bo inaczej oznakowane są samochody firmowe a inaczej budynki i placówki handlowe. Logo firmowe musi wyróżniać od konkurencji. Elementem bardzo skutecznym może być kolorystyka lub unikalne elementy graficzne. Logo firmowe aby było łatwe do zauważenia i zapamiętania musi być prawidłowo skonstruowane technicznie, tak, by można go było aplikować do wielu celów i wykorzystywać na wielu nośnikach. Dobra jakość projektu graficznego gwarantuje, że np. logo firmowe nie będzie się zamazywało w reprodukcji na małych powierzchniach, czy można szybko je będzie rozpoznawać z dużej odległości lub podczas jazdy pojazdem.

Logo okolicznościowe

Projekty symboli okolicznościowych związane są z istotnymi dla firmy przedsięwzięciami takimi jak obchody rocznic, działania sponsoringowe, czy obejmowanie mecenatu. Zastosowanie indywidualnej symboliki podnosi rangę wydarzeń i eksponuje ich specyficzny charakter, a dodatkowo przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku firmy lub produktu, którego dotyczy. Projekty te rozszerzają zakres pojetkowania, które obejmuje logo firmowe.

 

Podstawą tworzenia identyfikacji wizualnej są: logo, kolorystyka i typografia. Za pomocą tych trzech elementów tworzy się unikalne ich kombinacje, które z kolei stają się wyznacznikiem charakteru systemu identyfikacji. Jednak, aby system prawidłowo spełniał swą funkcję, należy poświęcić wiele uwagi tworzeniu logo firmowe. To ono nadaje charakter całemu systemowi prezentacji marki.

Unikalne logo firmowe

Logo firmowe służy do odróżnieni i wyróżnienia firmy na rynku. Odróżnienia, czyli pokazania otoczeniu że firma jest inna od konkurentów. Klient dzięki logo firmowe jest w stanie odróżnić oferty, a grafika jest podpisem oferty składnej klientom. Wyróżnienie, to pokazanie nie tylko że firma jest inna, ale zaprezentowanie że jest lepsza od konkurentów. Jak użyć do tego logo firmowe? Nie ma dwóch identycznie działających firm, nie ma dwóch identycznych ofert. To co lepsze w ofercie, to co bardziej wartościowe dla klientów należy w ofercie zaprezentować. Jeżeli firma jest nowocześniejsza od konkurentów, jeżeli działa sprawniej a jej produkty są lepszej jakości, jeżeli wprowadza innowacje – to wszystko można zaprezentować w symbolice firmy, w jej nazwie, logo firmy, kolorystyce i sloganie firmowym. Dzięki odróżnieniu marek klienci nie mylą się przy wyborze. Dzięki wyróżnieniu marki kierują swoją uwagę na oferty tych firm, które jawią im się w lepszym świetle. Taka jest funkcja wizerunku, czyli sumy wyobrażeń o firmie i je ofercie w umysłach klientów. A logo firmowe wraz z systemem identyfikacji jest sposobem na prezentację tego wyróżnienie. Zaprojektować dobre logo firmowe jto sztuka wymagająca wiedzy specjalistów, którzy potrafią połączyć kilka opisanych cech w jednym znaku graficznym. Umiejętność ta polega na odpowiednim doborze elementów tworzących logo firmowe. Wystarczy wykonać prosty test, położyć obok siebie logo konkurentów. Bez większego problemu zobaczymy które logo firmy jest nowocześniejsze, który pokazuje ideę przedsiębiorstwa, które komunikuje jego wartości. Zobaczymy też które logo firmowe jest bez wyrazu, jest mało czytelne i trudne do zapamiętania.

Logo, logotyp, logoznak. Jaki wybrać logo firmowe dla naszego biznesu?

Każda spółka ma swoją indywidualną nazwę i logo firmy. Każda próbuje się odróżnić od konkurentów i wyróżnić pozytywnie na ich tle. Jak dobrać dobre logo firmy? Jak rozpocząć budowanie wizerunku naszej marki? jakie rozwiązania pomagają osiągnąć sukces rynkowy? Symbolika wizualna przejawia się w wielu formach. Logo firmy, logotypy i logoznaki to niektóre z nich. Choć często używamy tych pojęć wymiennie, to jednak mają one odmienne znaczenia. Po pierwsze – logotyp. Jest to symbol albo element symbolu będący zapisem nazwy lub sloganu, posługujący się wyłącznie literami i cyframi. Logotyp stosuje się jako samodzielny symbol, gdy najważniejsze dla komunikacji firmy lub produktu są słowa. Choć symbolika logotypu jest wtedy wtórna wobec symboliki nazwy, to jednak najważniejsze znaczenie ma kształt i kolor. Tym, co pozwala nadać logotypowi odpowiednie skojarzenia związane z nazwą, jest czcionka. W zależności od charakteru firmy, jest ona specjalnie stylizowana. Dla tych, które podkreślają swoją tradycje, wygląda jak odręcznie pisana (np. Wedel).

Logoznak to symbol, który został wkomponowany w logotyp. W tym przypadku bierze się pod uwagę zarówno obrazy, jak i słowa, a znak jest podporządkowany logotypowi. Niekiedy jednak zaczyna żyć własnym życiem. Przecinek nad „i” z logotypu Empik jest wykorzystywany autonomicznie, wchodzi również w skład innych symboli (np. znajduje się nad filiżanką w symbolu Empik Cafe). Logoznak to ciekawa i unikalna forma jaka przyjmuje logo firmowe.

Logo firmowe to symbol graficzny, który składa się z logotypu i znaku graficznego lub elementów topograficznych i graficznych, razem tworzących pewną całość. Jest uznawany za podstawowy element symboliki wizualnej firm, jednocześnie jest jej najbardziej rozbudowaną formą. Bez względu na to, czy firma posługuje się głównie logotypem, logoznakiem czy logo firmowe, wszystkie z nich służą budowaniu jej rozpoznawalności. Po pierwsze, mają sprawić, że firma będzie się odróżniała od konkurencji. Po drugie, jeśli będą odpowiednio zaprojektowane, powinny przyciągać klientów. Po trzecie, co najtrudniejsze, powinny mieć w sobie zakodowany indywidualny charakter firmy, co dodatkowo wzmocni jej komunikat marketingowy. Logo firmowe jest poza nazwą jej podstawowym wyróżnikiem.